Waar moet een verbetertraject dan wel aan voldoen?
Uitgangspunt is dat een traject in ieder geval 3-4 maanden duurt en het dient om de werknemer een reële kans te geven het functioneren te verbeteren.
Een verbeterplan dient verder betrekking te hebben op voor de werknemer kenbare tekortkomingen in de uitoefening van de functie. Het dient heldere afspraken te bevatten over wat precies van de werknemer ter verbetering wordt verwacht en het moet tools aanreiken om dat vervolgens ook mogelijk te maken. Daartoe dienen bijvoorbeeld cursussen, gesprekken, begeleiding, coaching, etc. aan de werknemer ter beschikking te staan.
Kort gezegd, is het belangrijk dat:
- voldoende komt vast te staan dat sprake is van disfunctioneren.
- voldaan is aan de wettelijke eisen door de werknemer daarvan tijdig in kennis te stellen.
- de werknemer voldoende in de gelegenheid is gesteld het functioneren te verbeteren.
- de ongeschiktheid niet het gevolg is van onvoldoende zorg van de werkgever voor scholing of voor de arbeidsomstandigheden.
Maar hoe pakt u zoiets nou aan?
Ik geef workshops waarin ik een heel concreet stappenplan bespreek en verstrek. Per fase benoem ik precies welke acties (wanneer) genomen moeten worden, zodat u precies weet wat u moet doen bij een disfunctionerende werknemer.
Is wel sprake van disfunctioneren?
Voordat u een verbetertraject voorstelt, dient u namelijk eerst goed te hebben vastgesteld óf de werknemer eigenlijk wel disfunctioneert. Als er bijvoorbeeld onduidelijkheden bestaan over wat van de werknemer verwacht kan worden (iets wat ik bij veel bedrijven zie), wordt het voor u als werkgever immers lastig te bepalen dat de werknemer niet voldoet aan de verwachtingen.
Dossieropbouw
Ook is het belangrijk dat u, over een substantiële periode, aan dossieropbouw heeft gedaan. En dossieropbouw is niet op alle slakken zout leggen. Het is ook niet iedere week een e-mail sturen dat de target van die week niet is gehaald.
Inhoud verbeterplan
Als u dit op orde heeft, is een verbetertraject pas aan de orde. De inhoud van een verbeterplan is per situatie verschillend. Het is belangrijk dit met veel aandacht op te stellen en het daarnaast ook te laten voldoen aan de wettelijke vereisten.
Onderdeel van het verbeterplan zijn uiteraard de verbeterpunten, die zoveel mogelijk concreet en objectief toetsbaar zijn verwoord. Ook legt u er bijvoorbeeld in vast wat de duur van het traject is en welke contactmomenten er in ieder geval zijn.
Uitvoering verbeterplan
Vervolgens is het van belang dat op een consequente manier uitvoering wordt gegeven aan het verbeterplan. Anders heeft u er simpelweg nog niets aan.
Let er in ieder geval goed op dat u iedere week of twee weken een goed voorbereid gesprek voert met de werknemer over hoe het nu gaat. En maak alles bijvoorbeeld zo goed mogelijk toetsbaar, alsof de rechter al meekijkt.